Når hverdagen flyver afsted og tingene kører, er der ingen grund til at tænke over de større spørgsmål. Derfor er der mange virksomhedsledere, der, når de bliver spurgt, har svært ved at svare på det meget simple spørgsmål hvorfor? Hvad er jeres mission?
Hvorfor er I her? Hvorfor skulle jeg købe jeres produkter? Hvorfor skulle min nabo? Hvorfor skal jeg vælge dit brand fremfor alle de andre? Hvad vil I, og hvad er i det hele taget formålet med jeres tilstedeværelse? Hvad ville verden savne, hvis I ikke var her?
På overfladen ret simple spørgsmål, men ved nærmere eftertanke kan de være umådeligt svært at svare på. Lidt ligesom at forklare, hvad meningen med livet er.
Bare fordi…
Ikke desto mindre giver det god mening at overveje, hvorfor forretningsmodellen, virksomheden, produkterne, brandet og medarbejderne er lige præcis, som de er. For de kunne jo ligeså godt have været alt muligt andet. Er de naturgivne? Er de nedarvede? Er de tradition?
I dag lægger kunderne i stigende grad vægt på, hvad I går og laver – udover produkterne, altså. Gør I en (positiv) forskel? Belaster I miljøet? Har I styr på jeres værdikæde og ikke mindst jeres produktion – og giver det mening?
Mere end bare produkter
For at give mening bliver stadig mere vigtigt. Ikke kun for kunderne, men også for jeres (kommende) medarbejdere. For pressen. For samarbejdspartnere. Og for jeres ejere. For de ved godt hvad vej, vinden blæser – og den blæser mod større meningsfuldhed, mere ansvar, positive impact og ikke mindst et brand, der udstråler alt dette.
Og det er ikke bare træls. Det er faktisk en gylden mulighed for at tænke hele jeres set-up igennem, og måske justere lidt hist og pist, så I er klar til morgendagens udvælgelsesløb. Men I får måske også ligefrem en sjovere hverdag ud af det…
What if…?
Så næste gang, du har 5 minutter, skulle du måske lige lukke øjnene og overveje, om I er dér, hvor I burde være. Eller om I kan blive endnu bedre til at besvare det simple hvorfor.
Hvorfor ikke?